Eilen pidettiin jälleen pitkä meditaatio, jossa myös minä olin mukana. Tästä seurauksena jouduin pukeutumisen suhteen vaikean dilemman eteen: laittaako meditaatioon turbaani päähän vai matkalle pyöräilykypärä. Aikataulullisista syistä minun piti kulkea matkat pyörällä, ja olen ottanut periaatteekseni pitää kypärää aina, siis aina pyöräillessä. Toisaalta halusin kovasti laittaa turbaanin. En ole vielä kovin tottunut turbaanin sitoja, ja siksi minun pitää tehdä se kotona sellaisten peilien edessä, joiden avulla näen pääni joka puolelta.

Turbaani voitti, ja pyöräilykypärä jäi kotiin. Mikäpä periaate se sellainen on, josta ei voi tarpeen tullen joustaa. En tiedä, ehkä minä olin jotenkin poikkeuksellinen näky pyöräillessäni turbaani päässä ja kokovalkoisissa vaatteissa. Ainakin tuntui siltä, että sekä autoilijat että jalankulkijat väistivät ja pysähtyivät ja antoivat minulle tietä. Ehkä ne pysähtyivät katsomaan. Minä kyllä ajelin ihan rauhassa enkä viilettänyt kanssakulkijoita lakoon.

Meditaatio oli jälleen kestoltaan 31 minuuttia. Tällä kertaa ei mantrattu, vaan keskityttiin enempi hengittämiseen. Samalla työskenneltiin negatiivisen mielen kanssa. Kundaliinijoogafilosofian mukaan meillä kaikilla on kymmenen kehoa, joista yksi on nimeltään negatiivinen mieli. Muut ovat sielu, positiivinen mieli, neutraali mieli, fyysinen keho, sädekehä, aura, praaninen keho, hienovarainen keho ja säteilevä keho. Näiden kehojen olisi hyvä olla tasapainossa, ja esimerkiksi negatiivisen mielen on hyvä olla tarpeeksi vahva mutta ei liian vahva toimiakseen tarkoituksenmukaisesti. Negatiivistakin mieltä tarvitaan, ja sillä on oma tärkeä tehtävänsä esimerkiksi vaarojen tunnistamisessa.

Tällä kertaa meditaatio tuntui pitkältä ja ehkä vähän hankalaltakin. Oli sellainen päivä, jolloin istuminen oli työlästä ja selkään alkoi sattua. Lisäksi meditaatioon sisältyi negatiivisten ajatusten mieleen pompsahtelu, mikä ei ollut erityisen miellyttävää. Tärkeää toki ja puhdistavaa, mutta ei miellyttävä kokemus juuri siinä hetkessä. Samanlaista kuin mikä tahansa siivous; ei kovin kivaa sitä tehdessä mutta jälkeenpäin on hyvä olo kun tuli siivottua ja hieno tunne puhtaista paikoista.