Inderjit Kaur Khalsan kirjan Voiman tie kannessa on kuva naisesta kotka-asanassa. Asanaa siihen kuuluvine tulihengityksineen kutsutaan myös egon kutistajaksi. Meidän egon olisi syytä olla kohtuullisen kokoinen, mielellään ainakin jalkapallokenttää pienempi, jotta se ei hallitsisi elämää ja olemista. Egolla on tapana kuiskailla meidän korvaan kaikkea hassua. Siksi on hyvä ainakin tunnistaa, milloin äänessä on ego ja suhtautua ääneen sen mukaisesti.

Ego on se, joka kundaliinijoogatunnilla sanoo esimerkiksi, että nyt homma meni liian hörhöksi, tuohon en kyllä rupea. Ihan hullua pyöriä ringissä ja hokea jotakin muinaista mantraa. Tai että ei ikinä tule onnistumaan tuo asana, ei tässä elämässä. Tai että tunnin mittainen meditaatio on minulle liian pitkä, tehkööt muut jos haluavat, minulla on parempaakin tekemistä.

Minun egoni kuiskii vähän toiseen sävyyn. Se sanoo, että kesken ei liikettä lopeteta vaan painetaan loppuun asti. Tai ainakin jonkun muun on pidettävä tauko ensin, minä en ole se, joka ensimmäisenä luovuttaa. Hemmetti, tällä joogakokemuksella on pystyttävä parempaan. Egoni myös keksii hyviä selityksiä sille, miksi minä en hyvin jaksa venytysasanaa tai muita asanoita, joissa kannatellaan tai nostellaan jalkoja vatsakeskuksen vahvistamiseksi. Se johtuu siitä, että minulla on pitkät, lihaksikkaat ja siksi painavat jalat. Helppo kai toisten on töppöjalkojaan kannatella, mutta yrittäisivät kannatella tällaisia koipia.

Jos ego alkaa liian äänekkääksi kesken joogaharjoituksen, sille voi hyvin sanoa, että olepa hetki hiljaa, minä joogaan nyt. Yleensä se hiljenee ihan omia aikojaan myös jos sitä ei kuuntele. Mutta egon äänen ohittaminen vaatii päättäväisyyttä. Jos se onnistuu joogamatolla, ei ole silti takuita että onnistuu joogamaton ulkopuolella. Toki onnistumiset ja saavutukset joogamatolla alkavat pikkuhiljaa levitä laajemmallekin omassa elämässä.

Paitsi kotka-asanan avulla, ego kutistuu myös vilpittömän anteliaisuuden, hyvien tekojen ja epäitsekkyyden avulla. Jos antaa kaikkien muiden olla parempia kuin itse, voi olla varma että ego ei paljoa pullistele. Ai että miten vaikeaa se välillä on.