Vielä yksi tarina kirjasta Osho Neo-Tarot, tämän jälkeen lupaan haudata kirjan jonnekin vaatekaapin perukoille. Ja sitten joskus kaappia siivotessa ihmetellä, että mitä tämäkin täällä tekee, miksei se oli kirjahyllyssä.

Tarina menee näin:

Olen kuullut eräästä vanhasta naisesta, joka matkusti linja-autolla. Hän oli hyvin ahdistunut. Hän vapisi ja kyseli koko ajan kuljettajalta pysäkeistä.

Hänen vieressään istuva matkustaja sanoi: ”Älkää huolehtiko. Kuljettaja kyllä ilmoittaa pysäkit. Voin jopa kutsua hänet tänne ja voitte kertoa hänelle missä haluatte jäädä pois, niin hän merkitsee sen muistiin. Ja niin voitte olla huoleti!”

Hän kutsui kuljettajan, ja nainen sanoi: ”Voisitteko merkitä pysäkkini muistiin. En halua erehtyä siitä. Minun on ehdottomasti päästävä perille.”

Kuljettaja sanoi: ”Hyvä, merkitsen sen muistiin. Ilmoitan pysäkit kyllä kysymättäkin, mutta merkitsen tämän muistiin. Tulen kertomaan teille, kun olemme perillä. Älkää olko huolissanne. Missä siis haluatte jäädä pois?”

Ja nainen, vapisten ja hikoillen, sanoi: ”Voi kiitos. Merkitkää tämä muistiin – minun on jäätävä pois päätepysäkillä.”

Tämä tarina puhuttelee minua erityisesti, sillä tiedän täsmälleen miltä vanhasta naisesta tuntuu. Myös minä olen kuluttanut monet matkat hermoilemalla ja miettimällä perille pääsyä. Jostakin syystä olen tavattoman huono matkustamaan; varsinkin yksin ja varsinkin ulkomailla. Siksi yritän nykyään järjestellä työmatkani niin, että matkustan yhdessä jonkun kollegan kanssa. Kestän mielestäni melko hyvin monenlaisia epävarmuuksia elämässäni, mutta matkustamiseen liittyvä epävarmuus meinaa saada minusta yliotteen.

Onneksi siippani on taitava ja kylmähermoinen matkustaja. Hänen seurassaan lähtisin vaikka minne. Hän auttaa minua myös, jos lähden yksin matkalle. Hän ostaa minulle netin kautta kaikki liput etukäteen, tulostaa kartat ja selvittää aikataulut. Hän myös vastailee tyynesti hätäpuheluihini joita soitan kun matkalla tapahtuu jotakin yllättävää, kun aikataulu pettää tai tapahtuu muuta. Hän laatii minulle uudet aikataulut ja reitit, ja minä voin taas jatkaa matkaa ainakin vähän levollisemmin mielin.