Mitenkäköhän tämän nyt sanoisi. Sadhanasta on kyse, ja siitä, että tänään ei sadhanassa tehty kriya oikein ollut sellainen, että se olisi palvellut tarkoitustaan. Tai ei kriyassa ollut mitään vikaa, vaan siinä tavassa jolla se tehtiin. Tekotapa ei nimittäin ollut paras mahdollinen, ainakaan minulle. Kyseessä oli energiaa kohottava harjoitussarja, mutta miten energia voi kohota kun kaikki energian liikkeet tasataan saman tien pysähtymällä ja rentoutumalla.

Sadhanassa kriyan tehtävä ja tarkoitus on valmistaa fyysistä kehoa siihen, että istutaan tunti aloillaan ja lauletaan mantrat. Kriya siis herättelee kehon, sen verenkierron ja muut virtaukset, poistaa yön aikana syntyneet jännitykset ja kireydet, ja samalla herättelee mielen mantraamiselle sopivaan tietoisuuden tilaan. Jotta kaikki tämä tapahtuu, on harjoituksen hyvä olla sopivan voimakas, mutta ei tietenkään liian voimakas ja väsyttävä. Tarpeeksi voimakas harjoitus herättää tahdon, ja karistaa loputkin unen rippeet silmäkulmista.

No tänäänpä kävikin niin, että harjoitus tehtiin hyvin verkkaiseen rytmiin. Istuttiin paljon asanoiden väillä, hengiteltiin, ja kuulosteltiin miltä tuntuu. Tuntui siltä, että olisin halunnut liikettä ja toimintaa! Minun oli tosi vaikea asettua sellaiseen verkkaiseen ja kuuostelevaan tilaan, kun keho oli valmis ja halukas paljon voimakkaampaan viuhtomiseen. Aika meinasi käydä pitkäksi, ja mieli hyppi seinille tekemiseen keskittymistä odotellessaan. No, ehkä se kertoo siitä, kuinka huonosti minä mieleni hallitsen. Mutta rauhallisen kriyan seurauksena haukottelin koko toisen mantran ajan niin nautinnollisesti, ettei laulamisesta tahtonut tulla mitään. En muista että sellaista olisi koskaan aiemmin tapahtunut. Onneksi piristyin mantrojen jatkuessa.

Tai voihan olla että ongelma oli vain minun. Jos minun rytmini ei sopinut aamun harjoituksen rytmiin. Enpä kysellyt muiden kokemuksia tämän suhteen. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun minä ainoana kaipaan jotakin nopeampaa. Sekin on asia, joka on vaan hyväksyttävä. Siis se, että minun rytmini on melko nopea. Mutta jos minun rytmini ja harjoituksen ohjaajan rytmit ovat aivan erilaiset, mikä on siihen paras ratkaisu.