Kävimme eilen ennen teatteria syömässä italialaistyylisessä ravintolassa. Minä söin niin hyvän pizzan, että parempaa en ole Suomessa saanut. Se vähän häiritsi, että pizza ei ollut mitenkään kuuma, mutta haaleanakin tosi nam. Kun tarjoilija tuli keräämään lautaset pois ja kysyi miten ruoka maistui, kehuin makua ja mainitsin pizzan lämpötilasta. Vastaukseksi minulle kerrottiin, ettei pizza oikeastaan voi kuuma ollakaan, koska osa täytteistä lisätään vasta paistamisen jälkeen.

Edellisen kerran kun olin syömässä samaisessa italialaistyylisessä ravintolassa, oli alkukeitto haaleaa. Kun mainitsin asiasta tarjoilijalle, hän sanoi että yleensä heidän ruokansa on liiankin kuumaa.

Jokin aika sitten söin ulkona kasvispastaa. Tosi hyvää, mutta annoksessa lillui epämiellyttävä kerros öljyä tomaattikastikkeen päällä. Öljyä joutui valuttamaan pois jokaisesta penne-pastaputkilosta jos ei halunnut sitä syödä. Enkä minä halunnut. Kun kerroin tarjoilijalle, että suuri öljyn määrä teki annoksesta vastenmielisen, kertoi tarjoilija että öljy tulee kasviksista joita annoksessa oli runsaasti.

Voisin kertoa vastaavia kokemuksia muitakin. Yhteistä niille on se, että tarjoilija on kysynyt kuinka ruoka maistui, ja minä olen ystävällisesti ja kohteliaasti kertonut mikä minun mielestä ei ollut ihan kohdallaan. Yhteistä on myös se, että tarjoilija ei millään tavalla pahoitellut sitä, että en ollut ruokaan ihan tyytyväinen. Ja pahoitella voi monin tavoin, siihen ei välttämättä tarvitse edes sanoja. Sen sijaan tarjoilija antoi ymmärtää että annos oli sellainen kuin sen pitääkin olla, ja minä olin väärässä kun näin annoksessa jotakin vikaa. Sellainen tunne minulle on joka kerran tullut.

Miksi tarjoilijat sitten lautasia pois korjatessaan kysyvät, että maistuiko ruoka. Onko se jokin fraasi, joka heille on opetettu. Ja johon kaikkien asiakkaiden pitäisi ymmärtää vastata, että oli tosi hyvää, kiitos vaan. Jos minä olenkin ymmärtänyt ihan väärin, ehkä kysymystä ei olekaan tarkoitettu varmistamaan asiakkaan tyytyväisyys, vaan keräämään kehuja. Jos näin on, menettävät ravintolat tosi tärkeän hetken saada palautetta ruuastaan. Ehkä niillä on varaa siihen, en tiedä. Mutta sen tiedän, että eilinen ravintola oli meitä lukuun ottamatta tyhjä.