Olen jo joskus aiemmin kirjoittanut kylmästä suihkusta, joka kuuluu joogiseen elämäntapaan. Olen harjoitellut tätä tapaa jo pitkään, sillä olen edennyt tosi hitaasti. Pääsiäisenä Frantsilassa joka-aamuinen kylmä suihku kuitenkin otti aimo harppauksen eteenpäin. Alan päästä siitä jyvälle, eikä kylmä vesi tunnu enää vain kylmältä ja inhottavalta, vaan siihen alkaa sekoittua muitakin tuntemuksia.
 
Frantsilassa heräsin joka aamu viimeistään neljältä, ja käytyäni vessassa suuntasin JS:n kanssa pihan poikki saunalle. Oli mukava mennä aamutoimiin yhdessä, vaikka emme keskenämme juuri mitään puhuneetkaan. Vaalimme hiljaisuutta ennen sadhanaa, joka alkoi joka aamu viideltä. Niin, siis suuntasimme yövaatteissa ja vain takki niiden päällä saunalle. Siellä hieroimme nahkamme manteliöljyllä, ja sitten suihkuttelimme itsemme kylmällä vedellä ja samalla hieroimme ihoa voimakkaasti. Sitten kuivaus, ja pukeutuminen valkoisiin vaatteisiin sadhanaa varten. Yleensä saimme olla saunalla kahden, sillä muut heräsivät vasta myöhemmin, eivätkä kaikki käyneet aamuisin kylmässä suihkussa.
 
Yhtenä päivänä Gurudass kävi meidän kanssa läpi joitakin joogiseen elämään kuuluvia tapoja, muun muassa kylmän suihkun jota kuivaharjoittelimme yhdessä. Ja vihdoin tajusin sen, mitä olen pitkään ihmetellyt. Olen lukenut, että reisiä ei kastella kylmällä vedellä, eikä päätäkään kasvoja lukuun ottamatta, ja miehet eivät kastele sukuelintensä aluetta. Mutta en ole käsittänyt miten reidet voi jättää suihkun ulkopuolelle. Gurudass kuitenkin sanoi, että reisiin ei kylmää vettä lorotella suoraan, kastua ne saavat ja väistämättä kastuvatkin, mutta se ei haittaa. Tämä pieni tieto selvensi asiaa kummasti.
 
Olen aloittanut omat kylmät suihkuni vessan lavuaarissa kastelemalla ensin kämmenet ja ranteet. Siitä olen viikkojen ja kuukausien aikana edennyt niin, että lopulta suihkuttelin koko kädet hartioihin asti. Lopulta siirryin suihkun puolelle, ja otin mukaan myös varpaat. Ennen Frantsilaa olin tilanteessa, jossa suihkuttelin sekä kädet että jalat reisiä lukuun ottamatta. Frantsilassa sain kasteltua myös kasvot ja osan keskivartalosta. Olen edennyt tosi hitaasti, ja minusta se on ollut hyvä ratkaisu, sillä niin homma on säilynyt mielekkäänä koko ajan.
 
Kylmän suihkun idea on siinä, että se avaa kaikki hiussuonet kun veri alkaa liikkua kehossa vauhdilla. Samalla tapahtuu kuonanpoistoa. Kylmällä suihkulla on varmaankin samoja hyviä vaikutuksia kuin avantouinnilla, vaikka kylmä suihku on aivan minikokoinen ponnistus avantoon pulahtamiseen verrattuna. Minusta parasta aamun kylmässä suihkussa on se, että se herättää todella tehokkaasti. Kaikki unen rippeetkin valuvat kylmän veden mukana viemäriin.