Katselin juuri pöydän toiselta puolelta kuinka siippa söi kaksi sisältä raakaa naudan sisäfileepihviä ja uusia perunoita. Minulta olisi jäänyt syömättä. En minä hommaa täysin toimettomana katsellut, söin nimittäin itse uusia perunoita ja raejuustoa. Nam! Kesän ensimmäiset uudet perunat. Keitimme ne suolattomassa vedessä, ja ripottelimme kypsien perunoiden päälle sormisuolaa. Niin meillä on viime aikoina ruokaa valmistettu, ilman suolaa ja vähäsuolaisista tuotteista, mutta sitten lopuksi päälle sormisuolaa. Silloin sen suolan hyvin maistaa, se ei ole piilossa ruuassa.
 
Ayurveda on joogan sisartiede, jota joskus leikillisesti kutsutaan joogan ruokaosastoksi tai lääkekaapiksi. Itse asiassa ruoka ja lääke on tässä sama asia, sillä oikeanlaisella ruualla voi paitsi estää, myös helpottaa sairauksia.
 
Ayurvedisen ajattelun mukaan ruoka voidaan jakaa aurinkoruokaan, maanpintaruokaan ja maaruokaan. Aurinkoruoka kasvaa vähintään metrin maanpinnan yläpuolella, ja se saa energiansa suoraan auringosta, ja osin myös maasta. Tällainen ruoka kohottaa tietoisuutta ja keventää kehoa ja hermojärjestelmää. Tällaista ruokaa ovat esimerkiksi hedelmät ja pähkinät.
 
Maanpintaruoka kasvaa maan pinnalla aina metrin korkeuteen asti. Tällainen ruoka saa suurimman osan energiastaan maasta, mutta jonkin verran myös auringosta. Maanpintaruoka on puhdistavaa ja ravinnerikasta. Esimerkkejä tällaisesta ruuasta ovat pavut, riisi, vihreät kasvikset ja leipä.
 
Maaruoka kasvaa maanpinnan alapuolella, ja se saa energiansa maasta, sekä epäsuorasti auringosta. Maaruoalla on parantavia ominaisuuksia, ja se antaa paljon energiaa maalisiin toimiin ja kovaan työhön. Tällaista ruokaa ovat tietenkin kaikki juurekset ja erityisesti sipulit ja inkivääri.
 
Ayurvedisen ajattelun mukaan ruoka voidaan jakaa kolmeen myös sen laadun mukaan. Nämä kolme laatua ovat sattvinen, rajasinen ja tamasinen. Sattvinen ruoka edustaa puhdasta olemassaoloa ja eteerisyyttä. Sattvista ruokaa ovat useimmat hedelmät ja vihannekset, erityisesti aurinkoruoka ja maanpintaruoka.
 
Rajasinen ruoka edustaa aikaansaamisen ja tekemisen, luomisen sekä saavuttamisen energiaa. Tällaisia ovat monet maaruuat, kuten yrtit ja mausteet.
 
Tamasinen ruoka edustaa pysähtyneisyyden ja mätänemisen taantuvaa ominaisuutta, ahneutta, nautintoja ja laiskuutta. Tällaisia ruokia ovat liha, siipikarjan liha, kala, kananmunat, alkoholi ja muut päihteet.
 
Kundaliinijooginen ruokavalio sisältää paljon sattvista ruokaa, joka auttaa meditatiivisen mielen ylläpitämisessä, mutta myös rajasista ruokaa, sillä se auttaa elämään ja työskentelemään arjessa. Tamasista ruokaa olisi syytä välttää. Mutta ihan selvä asia on, että joidenkin ihmisten on parempi syödä ajoittain esimerkiksi lihaa kuin välttää sitä kategorisesti. Kundaliinijoogamestari Yogi Bhajan oli kasvissyöjä, mutta hänkin söi tarpeen tullen lihaa, esimerkiksi silloin kun köyhät ihmiset olivat laittaneet häntä varten parasta pöytään, ja se paras tarjottava oli lihaa. Silloin hän kehotti ruokaa kauhistelevaa seuruettaan sulkemaan suunsa ja syömään, sillä kieltäytyminen olisi ollut liian epäkohteliasta. Häneltä myös kysyttiin, mitä pitäisi tehdä, kun mielessä pyörii vain liha, ja lihaa tekisi vain koko ajan mieli syödä. Yogi Bhajan vastasi, että silloin on syytä syödä lihaa, sillä parempi on liha vatsassa kuin mielessä.