Kundaliinijoogaopettajaksi valmistumisesta puuttuu enää kirjallisen loppukokeen tekeminen. Se meillä on edessä sunnuntaina 19.8. Aikaa on siis vielä reilu kaksi viikkoa valmistautua. Niin kuin aina, lukeminen jää vähän viimetippaan. Ei sillä, olen minä lukenut koko 330-sivuisen Aquarian Teacher –kirjan jo kertaalleen läpi. Luin sen pienissä pätkissä viime talven aikana ja niin, että jos en jotakin ymmärtänyt tai sisäistänyt, en jäänyt takkuamaan vaan luin sujuvasti eteenpäin.
 
Nyt luen kirjaa toista kertaa, alleviivaten ja muistiinpanoja tehden. Kolmanneksen olen jo käynyt läpi, ja täytyy sanoa että moni asia on kirkastunut ja auennut vähän kuin itsestään ensimmäisen ja toisen lukukerran välissä. Niin siinä yleensä käy; olen tämän lukutekniikan todennut oikein hyväksi erilaisten asioiden opiskelun yhteydessä.
 
Yksi hankaluus on se, että kirjan teksti on niin painavaa asiaa, ettei sitä kerta kaikkiaan voi lukea pitkää pätkää kerrallaan. Jos ajatus herpaantuu hetkeksikään, on tekstistä ulkona kuin lumiukko. Onneksi välillä on vähän käytännöllisempiä pätkiä, jotka kyllä sitten houkuttelevat vähän kokeilemaankin. Eilen kävin läpi kundaliinijoogassa yleisimmin käytettyjä mantroja, ja ihan pakko oli pikkuisen kokeilla ja kajautella Har Har Wahe Gurua ja muutakin. Lopulta olin olohuoneen lattialla mantraamassa täyttä kurkkua. Ikkunatkin olivat auki, joten naapurit pääsivät nauttimaan hommasta myös. Mielessä ehti jossain vaiheessa käydä ajatus, että olisikohan pitänyt hakea ajastin yläkerrasta, sillä mantratessa katoaa ajantaju ihan kokonaan ja pieneen kokeiluun saattaa vierähtää kolme varttia ihan huomaamatta. No, sekin asia hoitui ihan kuin itsestään, kun kännykkä sanoi blong merkiksi tekstiviestistä. Otin sen lopetusmerkkinä.
 
Tänään olen pyörinyt olohuoneen lattialla ja kokeillut erilaisia istuma-asentoja, joita kirjassa esitellään. Juu, ei jalat taivu lootusasentoon. Risti-istunta-asennon erilaiset variaatiot sujuvat vaihtelevalla menestyksellä, totesin niitä kokeiltuani. Mutta kirjassa ei ole ollenkaan sitä risti-istunta-asentoa, jossa nilkat ovat vartalon edessä lattialla peräkkäin. Siitä minä olen aloittanut, ja siinä edelleenkin istun jos pitkiä aikoja pitää istua. Lisäksi siinä asennossa saa vakaan ja tasapainoisen asennon, jos pitää tehdä jotakin ylävartaloa heiluttavaa liikettä: ei tarvitse pelätä kellahtavansa kumoon.
 
Seuraavaksi pitää opetella mudrat eli käsien asennot. Kyllä minä ne osaankin, mutta shuni mudra ja surya mudra menevät sekaisin. Shuni mudrassa peukalonpää ja keskisormen pää koskettavat toisiaan, surya mudrassa taas peukalonpää ja nimettömän pää ovat yhdessä. Pitää siis muistaa, että shuni-sormi on keskisormi, ja surya-sormi nimetön. Ihan helppoa.