Mukava olla taas kotona. Vaikka mukava oli olla matkallakin. Matkamme kohde oli Azorien saariryhmään kuuluva Sao Miguelin saari. Siippa oli tehnyt valtavasti etukäteisvalmisteluja ja valinnut meille viideksi päiväksi mukavia reittejä patikoitavaksi. Na olivat kaikki vähän erilaisia, ja tietenkin myös vaihteleva sää teki jokaisesta päivästä erilaisen.

Tässä teille näytteitä minun selästäni:

 

Kipusimme vuorelle, josta näkyi vaan pilveä joka suntaan. Vaellusreittioppaan kuvasta onneksi näki kuinka hienot maisemat olisivat olleet jos olisimme ne nähneet.

Onneksi joku oli rakentanut sillan, ei tarvinnut kahlata.

Matkan pisin reitti, 20 kilometriä ylä- ja alamäkiä. Jostain syystä erityisen paljon tuntui olevan juuri ylämäkiä.

Meidän patikointijärjestys on sellainen, että minä kuljen edellä. Siis jos emme mahdu kulkemaan rinnakkain. Siippa lukee karttaa tai jotakin vehjettä joka kertoo missä reitti menee. Siippa myös raahaa ei-ihan-taskukokoista kameraa mukanaan ja ottaa kuvat. Tämän hän tekee ihan suvereenisti samalla, kun minulla on täysi työ ihan vaan lyllertää eteenpäin. Tästä kaikesta johtuen kuvissa esiintyy aika usein minun selkäni, mutta harvemmin siippa.

Matka toi mukanaan omat haasteensa minun joogaharjoitukseen. Tai ainakin vähän erilaisen tilan tehdä aamuharjoitus. Aloitin lukemalla Japjin, niin kuin aina. Luin sen hotellihuoneen vessan lattialla päiväpeiton päällä. Kuiskaten, etten olisi herättänyt siippaa ja paperinohuiden seinien takana nukkuvia naapureita. Varsinaista joogaharjoitusta varten siirryin hotellihuoneen eteiseen, sillä vessa oli liian pieni asanoita varten. Alku- ja loppumantrat kuiskasin tosi hiljaa; ne toimivat kyllä sekä ääneen, kuiskattuina että myös ihan vaan hiljaa mielessä toistettuina. Ja sain kuin sainkin jatkettua omaa 40 päivän joogaharjoitusta ja Japjiläksyä joka aamu niin, ettei minun tarvitse aloittaa niitä alusta.

Tänä aamuna olikin sitten taas riemullista kajauttaa sekä Japji että mantrat ihan kunnolla kovaan ääneen. Antaa niiden värähdellä koko kehossa niin että tuntuu. Ja olla kiitollinen sitä, että minulla on kotona niin hyvä paikka joogaamista varten.