Olen tänään menossa kollegani kanssa teatteriin. Kivaa, ei ole ihan kauheasti viime aikoina tullut teatterissa käytyäkään. Viimeksi kun kävin, aloin miettiä että minkä ihmeen takia näytelmien pitää aina alkaa kello 19. Onko se jokin sääntö, tai vuosisatainen perinne, jota ei voi rikkoa. Voisin kuvitella, että näyttelijöille ja teattereiden muulle henkilökunnalle olisi mukavampaa, jos heidän työpäivänsä ei venyisi niin myöhään. Minä ainakin olisin mieluiten jo sängynpohjalla umpiunessa aikaan, jolloin näytelmä vasta loppuu ja pitää alkaa hankkiutumaan kotiin. Ehkä myös muilla katsojilla kuin minulla on enemmän tai vähemmän on kiire kotiin ja nukkumaan, varsinkin arki-iltaisin.

En minä pyydä paljoa, ihan jo puolen tunnin aikaistus näytelmän alkamisajankohtaan olisi mukava. Luulen, että 18.30 alkavaan näytelmään ehtisivät kaikki pitkänmatkalaisetkin. Ja kuitenkin puoli tuntia aikaisemmin kotona teatterin jälkeen olisi merkityksellinen ainakin minun aikataululle.

Mihin tästä voi tehdä aloitteen?