Tiistaina tuli Yle TV 1 –kanavalta Voimala, jonka teemana oli jooga – tie tasapainoon vai vakaviin vammoihin. Katsoin ohjelman vasta eilen, ja sitten olinkin koko yön unissani astangajoogasalilla.
 
Ohjelmassa keskityttiin iyengarjoogaan ja astangajoogaan, kundaliinijoogasta ei puhuttu sanaakaan. Ehkä ohjelma ja keskustelu oli helpompi rakentaa ja hallita niin, voisin kuvitella. Ja vaikka haastateltavat välillä yrittivät tuoda esiin joogan monia suuntauksia ja monimuotoisuutta, kävi vähän niin että astangajooga ja iyengarjooga sitten edustivat ohjelmassa kaikkea joogaa.
 
Sellaista asiaa jäin miettimään, että jos astangajoogit kutsuvat Pattabhi Joisia guruksi, ja iyengarjoogit kutsuvat B.K.S. Iyengaria guruksi, niin kundaliinijoogit eivät kutsu Yogi Bhajania guruksi. Kundaliinijoogamestari Yogi Bhajan nimenomaan halusi olla ja tulla kutsutuksi joogiksi, ei guruksi, ja siksi häntä kutsutaan Yogi Bhajaniksi. Mistä tämä sitten kertoo? En tiedä, tämä on vain havainto jota en nyt lähde analysoimaan.
 
Yogi Bhajan myös kehotti kaikkia etsimään gurua sisältään, omasta itsestään pikemminkin kuin jostakin itsen ulkopuolelta. Toki useissa kundaliinijoogaperinteessä käytettävissä mantroissa mainitaan guru, ja joskus se tarkoittaa ”oikeaa” gurua, kuten Guru Ram Dasia, sikhien neljättä gurua. Mutta usein mantroissa mainittu guru viittaa ihmisen polkuun pimeydestä valoon, siis johonkin joka tosiaankin löytyy ihmisestä itsestään, sisältä, ei ulkopuolelta.
 
Mutta eipä voinut tehdä Voimala-ohjelmaakaan näyttämättä Petri Räisästä täysin mahdottoman näköisessä asanassa, kolminkertaisessa solmussa tai jotakin. Koska Räisänen itse ei ollut studiossa, näytettiin hänen kuviaan kirjan sivuilta. Minusta niitä kuvia on vastenmielistä katsoa, ja väkisinkin minun pää kääntyy pois. Myös siippa ulvahti tuskasta, ja myöhemmin näin hänen katselevan kundaliinijoogakirjojani sillä silmällä, että millaisiin solmuihin siinä vääntäydytään. Eipä juuri minkäänlaisiin, totesin hänelle. En käsitä miksi joogaa pitää mainostaa sellaisten kuvien kera. Totta kai niissä asanoissa voi olla vaikka miten hyvä olla, en minä sillä, mutta eivät ne mitään silmänruokaa ole, ainakaan minulle.